NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
295 - (833) حدثنا
محمد بن حاتم.
حدثنا بهز.
حدثنا وهيب.
حدثنا
عبدالله بن
طاوس عن أبيه،
عن عائشة؛
أنها قالت:
وهم
عمر. إنما نهى
رسول الله صلى
الله عليه وسلم
أن يتحرى طلوع
الشمس وغروبها.
{295}
Bize Muhammed b. Hatim
rivayet etti. (Dediki): Bize Behz rivayet etti. (Dediki): Bize Vüheyb rivayet
etti. (Dediki): Bize Abdullah b. Tâvûs, babasından, o da Âişe'den naklen
rivayet etti. Âişe şöyle demiş :
«Ömer vehm etmiş;
Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) namaz için ancak güneşin doğması ve
batması zamanlarının kollanmasını yasak etmişdir.»
296 - (833) وحدثنا
حسن الحلواني.
حدثنا
عبدالرزاق.
أخبرنا معمر
عن ابن طاوس،
عن أبيه، عن
عائشة؛ أنها
قالت:
لم
يدع رسول الله
صلى الله عليه
وسلم الركعتين
بعد العصر.
قال فقالت
عائشة: قال
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم "لا
تتحروا طلوع
الشمس ولا غروبها.
فتصلوا عند
ذلك".
{296}
Bize Hasenü'l-Hulvânî
rivayet etti. (Dediki): Bize Abdürrazzâk rivayet etti. (Dediki): Bize Ma'mer, İbnİ
Tâvûs'dan, o da babasından, o da Âişe'den naklen haber verdiki, şöyle demiş:
Resûlullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem) ikindiden sonra (kılmakda olduğu) iki rek'ât nafileyi hiç
bırakmamışdır.
Râvî diyor ki: Âişe :
Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) :
«Güneşin doğmasını ve
batmasını kollayıp da, namazı o zaman kılmayın!» buyurdular; dedi.
İzah:
«Ömer vehmetmiş...»
sözü ile Hz. Âişe, Ömerübnü'l-Hattâb (Radiyallahû anh) 'ı kasdetmişdir. Çünkü
Hz. Ömer mutlak sûretde ikindiden sonra namaz kılmanın yasak olduğunu rivayet
etmişdi. Hz. Âişe bunu vehm olarak vasıflandırmış; yasak edilen şeyin yalnız
teharrî olduğunu bildirmişdir.
Kaadı îyâz diyor ki :
«Âişe 'nin bu sözü söylemesi, bizzat kendisi Nebi (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem)'in ikindi namazından sonra iki rek'ât nafile kıldığım rivayet ettiği
içindir. Hâlbuki Ömer'in rivayet ettiği hadisi Ebû Saîd ile.Ebû Hureyre de
rivayet etmişlerdir. Hattâ Müslim'in bir rivayetinde, İbni Abbas bu hadîsi bir
çok zevatın haber verdiklerini söylemişdir.»
Nevevî, iki rivayetin
aralarını cemi' için teharrî rivayetinin farz namazı kasden o vakte
geciktirmeye; mutlak nehyin ise sebepsiz nafilelere hamledildiğini söylemişdir.